29 juli 2014

Monteverdi, de calvinistische latino


De Argentijnse barokmusicus Leonardo García Alarcón leidt vanuit Oost-Frankrijk het ensemble Cappella Mediterranea. Die groepsnaam lijkt misplaatst, maar is het niet. Want meer dan geografie betreft het een statement. Barokmuziek kan wel een scheut mediterrane zon gebruiken, vindt Alarcón. Hij experimenteert ermee in de bij Lyon gelegen abdij van Ambronay, een laboratorium voor de uitvoeringspraktijk van oude muziek.

Wat in Monteverdi's Mariavespers meteen opvalt, is Alarcóns heilige geloof in tekst. Zelden springt gebeiteld Kerklatijn je zo vitaal tegemoet. Alarcón moet met de vingertoppen eerst alle psychologische nuances hebben bevoeld, voordat hij de solozangers en het Kamerkoor Namen gedetailleerde orders gaf.

Het koorgeluid ondergaat spectaculaire transformaties, van broeierig en beslagen tot helder stralend. Solisten mogen jubelen uit volle borst. Het verrassendst is hoe Alarcón de mediterrane passie met Noordwest-Europese teugels ment. Monteverdi als een calvinistische latino: het bestaat.


★★★★★ 
Claudio Monteverdi: Mariavespers. Kamerkoor Namen, Cappella Mediterranea o.l.v. Leonardo García Alarcón. Ambronay.


de Volkskrant, 9 juli 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten