Teodor Currentzis (39) is de Griekse dirigent die neerstreek in Novosibirsk en van daaruit de klassieke muziek wilde gaan redden van de suffe, academische aanpak, die hij karakteriseerde als vrijen met een condoom.
Tegenwoordig leidt Currentzis het operahuis van Perm. Buiten Rusland vertoont hij zijn gezicht op steeds strategischer podia. Onlangs trad hij op in het Concertgebouw en komend seizoen treft hij in Madrid de regisseur Peter Sellars.
Bovendien koestert Currentzis de historische uitvoeringspraktijk. Hij gaf al eens een flamboyante visie op Purcells opera Dido and Aeneas en ontfermt zich nu over het Requiem van Mozart. En inderdaad: suf wordt het nergens.
Currentzis hanteert zowel de authentieke etsnaald als de muziektheatrale kwast. Furieus ketsen de snaren in het Dies Irae op het hout. Het Lacrimosa bevat een verrassende toevoeging: een Amen van Mozart, met schellen begeleid, als eerbetoon aan het genie dat al werkend aan dit requiemdeel overleed.
Mozart: Requiem. MusicAeterna, The New Siberian Singers o.l.v. Teodor Currentzis. Alpha.
de Volkskrant, 6 april 2011
Geen opmerkingen:
Een reactie posten