In 2007 hadden de vier saxofonisten van het Amstel Quartet een klusje in Almere. Zonder voorbereiding werden ze gekoppeld aan Niti Ranjan Biswas. Die speelde op zijn tabla een paar stukken mee en de vonk sloeg over. De Indiƫr bleek een virtuoos in de tik, de boink, de glijtoon en de roffel.
Vier jaar later ligt er een cd in hardroze Bollywoodtint. Niti Ranjan Biswas, docent aan de conservatoria van Amsterdam en Rotterdam, beschikt inderdaad over een zeer verfijnde trommeltechniek. Het Amstel Quartet liet een paar nieuwe stukken schrijven met als inspiratiebron de Indiase raga.
Zoals Heaven lay close van Ian Wilson, een boventoonfestijn waarin de saxen soms een metalige, sitarachtige resonans produceren. Of Wheel of Fortune van Marion von Tilzer, dat de vaart kent van een snorrend spinnewiel. Net zo swingend: de Bollywoodmedley van Martin Fondse.
Amstel Quartet, m.m.v. Niti Ranjan Biswas: Amstel Raga Amstel Records
de Volkskrant, 6 april 2011
Vier jaar later ligt er een cd in hardroze Bollywoodtint. Niti Ranjan Biswas, docent aan de conservatoria van Amsterdam en Rotterdam, beschikt inderdaad over een zeer verfijnde trommeltechniek. Het Amstel Quartet liet een paar nieuwe stukken schrijven met als inspiratiebron de Indiase raga.
Zoals Heaven lay close van Ian Wilson, een boventoonfestijn waarin de saxen soms een metalige, sitarachtige resonans produceren. Of Wheel of Fortune van Marion von Tilzer, dat de vaart kent van een snorrend spinnewiel. Net zo swingend: de Bollywoodmedley van Martin Fondse.
Amstel Quartet, m.m.v. Niti Ranjan Biswas: Amstel Raga Amstel Records
de Volkskrant, 6 april 2011
Geen opmerkingen:
Een reactie posten