Nog een heel seizoen mag Jaap van Zweden zich chef-dirigent noemen van het Radio Filharmonisch Orkest. Maar in de praktijk is hij eigenlijk al vertrokken. Alleen in augustus en november duikt de baas nog op.
Jammer dat Van Zweden zijn concertante Wagnerserie niet voortzet. Die begon glanzend met Lohengrin, kreeg een superieur vervolg in Die Meistersinger von Nürnberg, en bracht het Concertgebouw vorig jaar december aan de kook met Parsifal.
In Wagners Bühnenweihfestspiel combineert Van Zweden het warme en weke met het stevige en potente. Dat kan geen kwaad in een stuk dat deels drijft op de problematiek van liefde en lust. De dirigent beschikt over de blanke keel van tenor Klaus-Florian Vogt (Parsifal) en het onwankelbare basregister van Robert Holl (Gurnemanz). De Kundry van sopraan Katarina Dalayman doet er amper voor onder.
de Volkskrant, 29 juni 2011
Geen opmerkingen:
Een reactie posten