© Aernout Mik |
Thomése (56), auteur van romans als Vladiwostok!
en Het bamischandaal, schreef op verzoek van componist Martijn Padding het
libretto van Laika. Dat beeldend kunstenaar Aernout Mik tekent voor de
regie, noemt Thomése een 'knappe ingeving' van Holland-Festivaldirecteur Pierre
Audi.
Hoofdpersoon van Laika is Robbert, een talkshowpresentator
met Matthijs van Nieuwkerk-achtige trekjes. 'Laat ze maar komen', zingt Robbert
over de gasten die hij avond na avond verwelkomt. 'Ik klei er wel weer
poppetjes van.'
Klinkt dat weinig poëtisch, dan is dat de bedoeling. 'Operatekst
moet niet te mooiig zijn', zegt Thomése. 'In godsnaam geen metrum, waarschuwde Padding.
Dan maakte ik al half muziek en dat moest ik maar aan hem overlaten.'
Wat is het geheim van een goed libretto?
'Drama. Daar heb je scherp geprofileerde karakters voor
nodig. In een roman kun je die gaandeweg vormgeven, maar in een opera moeten ze
er meteen staan. Anders krijg je zo'n oratoriumachtig stuk waarin zangers iets vertellen
wat ze niet belichamen.'
Wat moet een librettist vermijden?
'Het beschrijven van gevoelens. 'Ik voel me eenzaam', 'ik
ben verliefd' – niet doen. In een opera kleurt muziek de gevoelens.'
Laika begint met een gestotterde dialoog op 'ma-ma-ma'.
Dat moet een knipoog zijn naar het 'pa-pa-pa' van Papageno en Papagena in
Mozarts Zauberflöte.
'In Mozart vonden Martijn en ik inderdaad
gemeenschappelijke grond. Mozartopera's hebben een kwaliteit die wij ook nastreven:
het verenigen van ernst en het burleske. We houden ervan dat het geestige een
onverwachte zwaarte krijgt – en omgekeerd.'
Opera is groepswerk. Moest u veel concessies doen?
'Soms zie je een idee verdampen. De eindredacteur van
Robberts talkshow heet Trix Dominatrix. Ik zag in haar een meedogenloos
personage met latex, leer en een zweepje. Komt niks van in, zei regisseur Aernout
Mik. Van de andere kant: hij heeft onze tv-kok Ricardo een set potten en pannen
gegeven waarvan ik niet had durven dromen. Dwars door het orkest loopt een
keukensnelweg waar Ricardo met z'n karretje overheen dendert.'
Waartegen rebelleert Robbert?
'Hij is een onvervuld, onaf mens. Hij ontdekt dat hij al
die jaren de verkeerde droom heeft nagejaagd. Om aan de claustrofobie van de
tv-studio te ontsnappen, keert hij terug naar de mythologie van zijn jongenstijd.
Robbert wil de vrijheid van de mogelijkheden weer ervaren.'
En voegt zich in het heelal bij de kosmonaut Joeri Gagarin
en het Russische ruimtehondje Laika. Hoe moeten we die wending zien: droom,
hemelvaart, transfiguratie?
'Ik vind het vooral een daad van verzet. En als theatraal
genre moet opera natuurlijk eindigen met een knal.'
Laika neemt het tv-wereldje op de hak. Je zou kunnen
zeggen: die heeft met de kunstvorm opera het tonen van een illusie gemeen.
'Met dit verschil dat opera begint met de inhoud. Bij tv hobbelt
het creatieve achteraan. Eerst plassen netmanagers en zendercoördinatoren over
een idee. Dan moeten de kijkcijfers goed zijn. En pas als alle leven eruit is
gewrongen, kan er eventueel iets moois ontstaan.'
Waar schort het aan in talkshows als De Wereld Draait Door
en Pauw & Witteman?
'Ze pretenderen de werkelijkheid weer te geven. Gordijnen
dicht, kastje aan: als je elke dag maar naar ze kijkt, blijf je bij met wat er
in de wereld gebeurt. De tv-werkelijkheid lijkt al gauw echter dan de
werkelijkheid die je deelt met je buren of je vrienden. Kijkers raken gevangen
in die illusie. Wie naar de opera gaat, wéét tenminste dat hij wordt bedrogen. Televisie
verdonkeremaant het bedrog. Wat binnenkant lijkt, is alleen maar buitenkant.'
De Wereld Draait Door zag geen onderwerp in Laika.
'Het seizoen liep op z'n eind, was het verhaal. Maar het
zou me niet verbazen als ze zijn geschrokken van de inhoud. Een talkshow kan op
tv nu eenmaal niet gaan twijfelen aan z'n eigen bestaan. Neemt niet weg dat ze
iets hebben gemist. Bariton Thomas Oliemans had met plezier gezongen vanaf de stoel
van Matthijs van Nieuwkerk. 'Ik haat deze studio / dit dagelijks verraad.'
Waarna Matthijs zijn volgende gast mocht introduceren.'
Laika
Martijn Padding
(muziek), P.F. Thomése (libretto), Aernout Mik (regie)
Asko|Schönberg,
Vocaallab o.l.v. Etienne Siebens
Amsterdam, Stadsschouwburg,
3, 5, 6, 7, 8/6, hf.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten