Veel schoenen gaan uit, op de binnenplaats van het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Op dekens en kussens zit, hangt en ligt het publiek voor Indian Nights, een concert tijdens het Grachtenfestival. De artist in residence, violist Emmy Storms (31), komt laten horen dat ze niet alleen appetijt heeft voor klassiek, tango en folk, maar ook voor Indiase raga.
Ananta (oneindig) heet het kwartet waarmee ze aantreedt. In een tijd die schreeuwt om diversiteit en inclusie is zo’n programma een schot in de roos. Dat wil niet zeggen dat het paradijs meteen aanbreekt. Het publiek oogt overwegend wit en ouder. En zo’n fusie van tradities levert niet vanzelf een topavond op.
Wankel bijvoorbeeld is Storms’ akkoordspel in Fratres van Arvo Pärt. Een bewerkte Bachprelude stuift in zo’n vaart voorbij dat het lijkt alsof een bijenzwerm de tonen zoemt. Maar geslaagd is de lome Indiase improvisatie die uitmondt in een paar maten Moesorgski. Op de binnenplaats wiegt menigeen in trance.
Het meest oriëntaalse geluid komt van twee Nederlanders die hun sporen hebben verdiend tot in India. Lenneke van Staalen munt uit met haar indringende, lenige viooltoon. Maar het is vooral de tablaspeler Heiko Dijker die de oren op scherp zet.
Wat trommelt die man virtuoos. Alleen al de pure kwaliteit van Dijkers boing, doek en tok maakt indruk. Ritmes stapelt hij op tot een bijna melodieuze meerstemmigheid. Komt er in een raga een versnelling overheen, dan blijft op de binnenplaats geen voet of bovenlijf onbewogen.
★★★☆☆
Emmy Storms (viool), Cynthia Liem (piano), Lenneke van Staalen (viool) en Heiko Dijker (tabla).
10/8, Scheepvaartmuseum, Amsterdam.
de Volkskrant, 14 augustus 2020
Geen opmerkingen:
Een reactie posten