![]() |
Waakcompatiënte Karin Anna Giselbrecht luistert live naar Orpheus en Eurydice |
Het idee komt van de Italiaanse theatermaker Romeo
Castellucci. Hij ziet in de situatie van de locked-in-patiënte een parallel met
het lot dat Eurydice trof in de mythe waarop Gluck zijn opera heeft gebaseerd. Na
de beet van een giftige slang belandt Eurydice in de Onderwereld. In dit schimmenrijk
zweeft ze tussen leven en dood.
In een andere versie ging Glucks opera half mei in
première tijdens de Wiener Festwochen. In Wenen werkte Karin Anna Giselbrecht
mee, een 25-jarige waakcomapatiënte met een achtergrond in ballet en slavistiek.
Met een hoofdtelefoon op verscheen ze tijdens de voorstelling in beeld, luisterend
hoe het drama rond Orpheus en Eurydice zich in de theaterzaal ontspon.
'Het was na deze avond lastig de spraak te hervinden',
schreef de Wiener Zeitung. In andere kranten doken termen op als 'emotionele
pijngrens' en 'existentiële ervaring'. Recensenten beklemtoonden dat Romeo
Castellucci, een regisseur met de nodige schandaaltjes op z'n naam, kies te
werk was gegaan.
Locked-in-patiënten raken verlamd als gevolg van letsel
aan de hersenstam. De zintuigen blijven echter volledig functioneren.
Opgesloten in hun lichaam kunnen ze informatie correct opnemen, interpreteren
en emotioneel verwerken. Ze communiceren door met de ogen te knipperen, of via technische
hulpmiddelen.
De Brusselse patiënte heet Els. Ze verblijft in het
revalidatieziekenhuis Inkendaal, waar de staf lijkt overvallen door de
media-aandacht die de opera nu al trekt. Over de patiënte wil het ziekenhuis niet
meer kwijt dan dat het gaat om 'een jongedame tussen 20 en 30 jaar, met twee
kinderen'.
Haar behandelend arts Chris Truyers meldt dat het verzoek
van Castellucci en De Munt is voorgelegd aan Inkendaals ethische commissie. Die
heeft, onder voorwaarden, positief geadviseerd. Belangrijkste punt was het informed
consent van de patiënt, de informatieplicht en het toestemmingsvereiste die
in de gezondheidszorg gelden.
Truyers: 'Aan Els is het project meermaals zeer duidelijk en
met de nodige sereniteit uitgelegd. Ze heeft zelfstandig en herhaaldelijk
aangegeven mee te willen werken. Ze kan haar medewerking op elk gewenst moment stoppen.'
In het programmablad van De Munt verklaart regisseur Castellucci
te zijn getroffen door de 'ongelofelijke ontvangst' die hij zowel in Wenen als Brussel
kreeg van de ziekenhuizen, de patiënten en hun families. 'Zij wensen de dialoog
met de maatschappij aan te gaan. Ze willen laten weten dat ze er ook nog zijn.'
De schoonheid van Glucks muziek delen met de patiënte ziet
Castellucci als een pijler onder zijn voorstelling. 'De uitdaging is om ethica
en esthetica samen te brengen: een moment van sublieme schoonheid laten
samenvallen met het beeld van absolute verlatenheid.'
Arts Chris Truyers waarschuwt: 'Mensen die hopen op
schokkende beelden of sensatie zullen ontgoocheld huiswaarts keren.'
Christoph Willibald
von Gluck: Orphée et Eurydice (arr. Hector Berlioz).
Romeo Castellucci
(regie), Hervé Niquet (dirigent), Stéphanie d'Oustrac (mezzosopraan), Sabine
Devieilhe (sopraan).
Brussel, De Munt,
vanaf 17 juni, demunt.be
de Volkskrant, 10 juni 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten