![]() |
Yangzhi Ma |
Wie door zijn oogharen naar de NJO Muziekzomer kijkt, kan zomaar
het gevoel krijgen dat China de bossen rond Apeldoorn infiltreert. De artistiek
directeur van het Gelderse trainingskamp voor orkest- en ensemblemuziek heet immers
Xian Zhang. Op het wereldpodium is zij een niet onaanzienlijke dirigente. Bovendien
krijgen de aanstormende professionals van het NJO Kamerorkest op hun zomerstage
verse Chinese noten voorgeschoteld.
The Season of Qing Ming heet het premièrestuk van
Yangzhi Ma (1987). De componiste hield de opdracht in 2013 over aan de Young
Composers Meeting van Orkest De Ereprijs. Met een 18-koppige fanclub die uit China
was overgevlogen, vulde ze een halve rij in het Amsterdamse Muziekgebouw aan 't
IJ.
Ma leverde dankbare oefenklanken aan dirigent Antony
Hermus en het NJO Kamerorkest, dit jaar samengesteld uit West-Europeanen,
Mexicanen en een Russin. Ze moesten hijgen en mompelen, ritselen, kloppen en
krassen. Orkestrale hamerslagen wisselden af met maten breekbaar als glas: een
piccolo met een neerwaarts knakkend toontje; geruis dat smoort in stilte.
Yangzhi Ma studeert in Wenen bij Beat Furrer, een crack in
de hedendaagse muziek. Vermoedelijk werd hij aangesproken door een wonderlijke
mix van naïviteit en lef bij de Chinese. Onbeholpen zijn de overgangen waarmee ze
van idee naar idee springt. Tegelijk fascineert Ma met klanken die je niet in
een achternamiddag bij elkaar scharrelt.
Voor de ervaren kunstenaarshand konden de NJO'ers terecht
bij composer in residence Rob Zuidam. In Canciones del Alma trad ook de
zangeres aan die zijn liedcyclus twee jaar geleden in première bracht, de
Vlaamse sopraan Katrien Baerts.
Castagnetten laat Zuidam achterwege in gevlamde muziek op
tekst van de 16de-eeuwse Spaanse mysticus Johannes van het Kruis. Desondanks weerspiegelen
zijn noten een intens gedroomd Spanje. Latijnse hartstocht, Moorse nachten,
Iberisch doodsbesef: ze stulpen uit een korset van noordelijke beheersing.
Arabesken flakkerden ook in de keel van Baerts, bij
uitstek in de duizend doden die ze stierf in het slotlied Mil muertes. Jammer
dat het NJO Kamerorkest niet altijd als een perfecte voile rondom haar stem zat.
Toch haalden Antony Hermus en de jongelui een hoog niveau. Kan niet anders of scouts
bivakkeren voor de deur van de dirigent die volgend jaar het operahuis van Dessau
vaarwel zegt.
★★★☆☆
Werken van Zuidam en Ma. NJO Kamerorkest o.l.v. Antony Hermus, m.m.v. Katrien Baerts (sopraan). Amsterdam, Muziekgebouw, 9/8.
Werken van Zuidam en Ma. NJO Kamerorkest o.l.v. Antony Hermus, m.m.v. Katrien Baerts (sopraan). Amsterdam, Muziekgebouw, 9/8.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten